بیوگرافی کامل مهتاب کرامتی، سفیر صلح یونیسف + فیلم‌شناسی و تصاویر
نوشته شده توسط : نوری


بیوگرافی مهتاب کرامتی

متولد ۲۵ مهر ۱۳۴۹ در تهران، از کودکی به بازیگری دلبستگی داشت و همراه خواهر بزرگترش در خانه بازی و تمرین می‌کرد. نمایش‌های آن‌ها بر پایهٔ کتاب‌هایی بوده که می‌خواندند، او در این‌باره می‌گوید: «… که بیشتر شبیه یک بازی بود، برایم به صورت یک خاطره خوش باقی مانده‌است.» «خواهرم همیشه لیدر بود؛ ولی کار خیلی جالبی که می‌کردیم این بود که هر بار شخصیت‌های نمایش‌ها را جابه‌جا می‌کردیم. یعنی هر بار که نمایشی را دوبار اجرا می‌کردیم، جای شخصیت‌ها را با هم عوض کرده و هر دوی ما هر دو نقش را بازی می‌کردیم. این کار تجربهٔ خیلی لذت‌بخش و خوبی بود.»

به خاطر مأموریت پدرش یحیی کرامتی، چند سالی را در محلهٔ گلسار رشت زندگی کردند. در دوران مدرسه نیز به تئاتر دانش‌آموزی می‌رفت. از پانزده‌سالگی به خاطر قد بلندش به عنوان مراقب امتحان انتخاب شد و از این راه و تدریس خصوصی درآمد داشت. پس از پایان دبیرستان در سال ۱۳۶۸ به تحصیل در رشتهٔ میکروبیولوژی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت. در سال دوم دانشگاه با تماشای فیلم «هامون» به سینما علاقه‌مند شد. پس از پایان تحصیلاتش به دوره‌های بازیگری امین تارخ وارد شد، همچنین از آنجا که ویروس‌شناسی و ژنتیک خوانده بود، به‌واسطهٔ قرارداد همکاری پنج‌سالهٔ (از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی) که میان یونیسف با دولت ایران برای تشکیل کمپین اچ‌آی‌وی/ایدز بسته شده بود، جذب یونیسف شد.

مهتاب کرامتی به همراه میترا حجار در همایش همکاری یونیسف – ایران

ورود به هنر بازیگری

کرامتی در سال ۱۳۷۵ و پس از گذراندن دوره‌های آموزش بازیگری تحت نظر امین تارخ، با بازی در نقش هلن در مجموعه تلویزیونی مردان آنجلس به بازیگری درآمد؛ سپس برای بار دوم در دوره‌های امین تارخ و مسعود کرامتی حضور یافت و با تئاتر آشنا شد. مردی از جنس بلور (۱۳۷۷) نخستین بازی او در یک فیلم سینمایی است. الگویش در شروع بازیگری سینما را پرویز پرستویی نامید. پس از بازی در چهار اثر مردی از جنس بلور (۱۳۷۷)، خاک سرخ (۱۳۷۹)، مومیایی ۳ (۱۳۷۸) و مرد بارانی (۱۳۷۸) به تئاتر بازگشت و یک سال برای تمرین و اجرای تئاتر از سینما دور بود. در سال ۱۳۷۹–۸۰ در دو نمایش آنتیگونه و هملت به کارگردانی مجید جعفری بازی کرد که هر دو نمایش در بخش تئاتر بیستمین جشنوارهٔ فیلم فجر حضور داشتند. از جمله دیگر اجراهای او در تئاتر، در تیر-مرداد ۱۳۸۱ برای نمایش هملت همراه میترا حجار بود که ۱۵ اجرای آن در سالن چهارسوی تئاتر شهر برپا گشت. همچنین در ۱۳۸۴ از بازیگران نمایش زکریای رازی به کارگردانی مجید جعفری بود.

مهتاب کرامتی در نقش هلن در سریال مردان آنجلس

نقش‌آفرینی او در شخصیت کبری در کمدی مومیایی ۳ (۱۳۷۸) از بازی‌های متفاوت و غیرمتعارف او نام گرفت، همچنین توانایی او در بازی در سکوت و استفاده از میمیک صورت در این اثر مورد توجه قرار گرفت.

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «بهشت از آن تو» (۱۳۷۹)، «ملاقات با طوطی» (۱۳۸۱)، «شاه خاموش» (۱۳۸۲)، «هشت‌پا» (۱۳۸۳) و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» (۱۳۸۳) اشاره کرد. او در اواسط دهه ۱۳۸۰ یکی از ستارگان زن سینمای ایران بود.

کرامتی در نیمه دهه ۱۳۸۰ نیز در سینما بسیار پرکار بود. در سال ۱۳۸۷ با بازی در چهار فیلم تردید، دوزخ، برزخ، بهشت، بیست و شبانه‌روز، پرکارترین بازیگر زن ایرانی در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نام برده شد. در همان سال سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل را برای نقش‌آفرینی‌اش در شخصیت فیروزه در فیلم «بیست» به خود اختصاص داد. او در بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ در فیلم‌های سینمایی بسیاری ظاهر شد که با وجود نقش‌های شخصیتی متفاوت، در اجرای تمام آن‌‌ها موفق بود.

او در اردیبهشت ۱۳۹۶ در میان بیست بانوی بازیگر تأثیرگذار سینمای ایران قرار گرفت. از سال ۱۳۹۵ وارد تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری شد. فیلم سینمایی «تیک آف» و مستند «صفر تا سکو» نخستین تهیه‌کنندگی‌های اوست که مشترکاً با طهورا ابوالقاسمی انجام گرفته‌است.

خانواده، ازدواج و طلاق

کرامتی دو خواهر دارد، مادرش استاد دانشگاه و دانش‌آموختهٔ مهندسی صنایع غذایی، خواهر بزرگترش داروساز است. او یک بار در سن پایین در نوجوانی پیش از ستاره شدن با نوازنده و آهنگساز، بابک ریاحی‌پور (متولد ۱۳۴۸)، ازدواج نمود و یک دختر به دنیا آورد. در بهمن ۱۳۹۱ گفت که «سال‌ها پیش ازدواج کرده» است و با وجود اینکه «زندگی خیلی خوبی» با همسرش گذارنده، برای اینکه در سن پایین ازدواج کرده، تأهلش «موفقیت‌آمیز» نبوده و به علت مسیرهای متفاوت شغلی، از یکدیگر جدا شدند. همسرش در ۱۳۹۰ با آهنگساز جوان دیگری آشنا شده بود.

مهتاب کرامتی در کنار دخترش

دختر مهتاب کرامتی

ماجرای یونیسف و کنشگری حقوق کودکان

کرامتی در زمینهٔ حقوق کودکان و آموزش سلامت وابسته به ایدز از دهه ۲۰۰۰ میلادی کوشاست، با یونیسف در چارچوب برنامهٔ پنج ساله مبارزه با ایدز ( از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی) همکاری داشت. کرامتی برگزارکنندهٔ نخستین جشن روز جهانی کودک در ایران در سال ۱۳۸۶ می‌باشد.

او برای پیشینهٔ فعالیت‌های بشردوستانه و پیگیری‌هایش در زمینهٔ آموزش دربارهٔ ایدز و آموزش به کودکان، از سوی دفتر تهران صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ به عنوان سفیر حسن نیّت و صلح منصوب شد، به هنگام انتصاب خود اظهار داشت که خواسته قلبی هر انسانی است که کودک بماند و وظیفه هر انسانی است که عطوفت کودکی را منتشر کند. از جمله مأموریت‌های او در همان سال، برگزاری برنامه‌های آموزشی برای کودکان در استان کرمان پس از زلزلهٔ بزرگ ۵ دی ۱۳۸۲ در شهر بم، تهیهٔ گزارش از کودکان جنگ‌زدهٔ لبنان در سپتامبر ۲۰۰۶ (در پی جنگ ۲۰۰۶ لبنان) بود. مدت دورهٔ انتصاب او دو سال بوده‌است (از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ میلادی)، با این حال به ادامهٔ مسئولیت خود می‌پردازد، در فروردین ۱۳۹۰ همکاری خود را با یونیسف برای دو سال تمدید کرد.

مهتاب کرامتی در طرح کودکان امید؛ کتابخانه کودکان نابینا

در ۳ شهریور ۱۳۹۳ به عنوان سفیر «کودکان امید»، پویشی از سوی شرکت سامسونگ برای فراهم‌سازی امکانات آموزشی بهتر برای کودکان ایرانی منصوب شد. همسویی برنامه‌های این پویش با یونیسف، علت عمدهٔ پذیرش سفیری آن بیان کرد. فعالیت‌هایش در این پویش با محوریت آموزش کودکان نابینا با طرح اصلی کتابخانه‌های گویا می‌باشد. در مصاحبه‌ای در اسفند ۱۳۹۵، تأکید کرد که تمام مسائل اجتماعی برایش اهمیت دارد؛ از جمله محیط زیست، آلودگی هوا و حیوان‌آزاری اما فعالیت‌های او در محدودهٔ حقوق کودکان است.

سایر فعالیت‌ها

مهتاب کرامتی در کنار بازیگری و مسئولیت‌های مربوط به یونیسف، فعالیت‌های جانبی زیاد دیگری نیز دارد. او مدیر یک دفتر فرهنگی در تهران به نام «اندیشهٔ پردیس جم» است که با سرمایه‌گذاری او، طهورا ابوالقاسمی و سمیرا علایی تأسیس شده‌است و در زمینه‌های داستانی، مستند، فیلم کوتاه، کار تبلیغاتی و بازیگری فعالیت دارند. او مدیریت هنری دومین و چهارمین جشنوارهٔ «فیلم کوتاه مستقل خورشید» را بر عهده داشت.

او همچنین پیشینهٔ عضویت در ارکستر سمفونیک تهران را نیز در کارنامه دارد، نخستین بار در ۱۶ دی ۱۳۸۵ دکلمهٔ سمفونی «پیامبر اعظم» ساختهٔ شاهین فرهت را اجرا نمود. در ۱۳۹۴ به عنوان راوی در کنسرت‌های شهرداد روحانی اجراهایی داشت. در فیلم مستند «نلسون ماندلا، برای همیشه» به کارگردانی میثم شاه‌بابایی نیز به عنوان راوی خواند. در آبان ۱۳۹۴ در موزیک ویدئو قطعهٔ «خمُش باش» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی ژانو باغومیان از آلبوم مستور و مست برای نخستین بار نقش آفرید.

او صاحب یک مزون لباس در منطقهٔ غرب تهران است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت دارد و برای یکی از برندهای معروف، به طراحی و تولید لباس می‌پردازد و از ۱۳۸۲ به تولید صنعتی پوشاک وارد شده‌است.

در دور دوم نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۴) از حامیان هاشمی رفسنجانی بود. او از معترضان ۲۷ تیر ۱۳۹۲ در برابر خانهٔ سینما بود. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ در جشن «انتظار و امید» (سالگرد پیروزی روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری) برای حمایت از دولت حسن روحانی شرکت و سخنرانی نمود.

لیست افتخارات مهتاب کرامتی

  • ۱۷ مهر ۱۳۷۹: نامزد بهتر بازیگر زن، دومین جشنواره فیلم‌های کمدی
  • ۲۱ آذر ۱۳۸۲: نامزد بهترین بازیگر زن درام برای بازی در خاک سرخ، هفتمین جشن دنیای تصویر (حافظ)
  • ۳۱ شهریور ۲۰۰۷: تقدیر از سوی خانهٔ فرهنگ ایران در فرانسه
  • ۲ دی ۱۳۸۶: نشان افتخار ملی فعالیت‌های اجتماعی، جشن شب‌چلهٔ چلچراغ
  • ۲۲ بهمن ۱۳۸۷: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در بیست، بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر
  • ۲۲ بهمن ۱۳۸۹: بهترین بازیگر زن و دیپلم افتخار، بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۲: بهترین بازیگر زن برای بازی در فرزند چهارم، جشنواره BIAFF (جشنواره بین‌المللی فیلم خانهٔ هنر باتومی)
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۴: بهترین بازیگر زن برای بازی در اشباح، جشنوارهٔ ایماجین ایندیا
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۴: بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در عصر یخبندان مشترکاً با آهو خردمند، پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۴: دیپلم افتخار برای بازی در عصر یخبندان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
  • ۳ مرداد ۱۳۹۵: بهترین بازیگر زن سینمای ایران، شانزدهمین جشن دنیای تصویر (حافظ)
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۵: بهترین بازیگر زن برای بازی در مزارشریف، جشنواره بین‌المللی فیلم چنای
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۵: نشان فیروزه برای صفر تا سکو مشترکاً با طهورا ابوالقاسمی، دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت
  • ۲۸ دی ۱۳۹۶: تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند بلند برای صفر تا سکو مشترکاً با طهورا ابوالقاسمی، یازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران

فیلم‌شناسی مهتاب کرامتی

  1. مردی از جنس بلور (۱۳۷۷)
  2. مومیایی ۳ (۱۳۷۸)
  3. مرد بارانی (۱۳۷۸)
  4. بهشت از آن تو (۱۳۷۹)
  5. شاه خاموش (۱۳۸۲)
  6. هشت‌پا (۱۳۸۳)
  7. رستگاری در ۸/۲۰ دقیقه (۱۳۸۳)
  8. حس پنهان (۱۳۸۵)
  9. آدم (۱۳۸۵)
  10. آتش سبز (۱۳۸۶)
  11. دوزخ، برزخ، بهشت (۱۳۸۷)
  12. بیست (۱۳۸۷)
  13. آدم‌کش (۱۳۸۸)
  14. آلزایمر (۱۳۸۹)
  15. زندگی خصوصی آقا و خانم میم (۱۳۹۰)
  16. فرزند چهارم (۱۳۹۱)
  17. مزار شریف (۱۳۹۳)
  18. عصر یخبندان (۱۳۹۳)
  19. ارغوان (۱۳۹۳)
  20. ماجان (۱۳۹۵)
  21. جاده قدیم (۱۳۹۶)
  22. بهت (۱۳۹۶)

گریم مهتاب کرامتی در فیلم سینمایی مزارشریف

گریم مهتاب کرامتی در فیلم اشباح

گریم مهتاب کرامتی در فیلم شبانه روز در کنار سپیده علایی




:: برچسب‌ها: بیوگرافی , بیوگرافی مهتاب کرامتی , مهتاب کرامتی ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: